Vi hade ju lovat att vi skulle informera fortlöpande om bygger här. Tyvärr har tiden inte riktigt velat räcka till för att både bygga båt och webbsida och då har webben fått bli lidande.

Men nu kommer en första uppdatering om hur det går framåt.

Till att börja med måste vi konstatera att tidplanen vi hade från början var litet för ambitiös. Vi trodde ju i första skedet att vi skulle kunna ha en färdig båt redan i november 2023 men det har vi tyvärr fått skjuta på. Nu tror vi istället att vi kan ha en färdig båt till Båtmässan 2024, kanske t.o.m. två färdiga då!

Orsaken till förseningen är dels att vi haft en hektisk höst men framför att att det visade sig att en Norsk plastandunge faktiskt inte håller måtten för att mäta in enligt Svenska mätregeln! Vi har därför fått göra fler anpassningar och ändringar än vi först trodde och det har tagit litet längre tid.

Till att börja med hade vi en Norsk Andunge i plast. Den har vi använt som grundstomme i framtagningen av pluggen. Till denna hade vi en Svensk Andunge också i plast. På denna gjorde vi en gjutform av aktern och ca. 2,5 meter framåt. Anledningen till detta är att den Svenska Andungen har en litet fylligare akter och, faktiskt, ser litet finare ut än den Norska.

Här passar vi in formen från den svenska aktern på den norska båten. Syftet med denna inpassning var att bygga upp däcket så det skulle passa. På bilderna kan man se hur mycket fylligare en den svenska aktern är.

Nästa steg blev att kapa av aktern från den norska båten och gjuta en ny akter med den svenska formen. Det är inte helt lätt att se att detta blir snyggare i detta skedet.

Redan nu tog vi hjälp av Andungeklubbens mätman, Leif Sjögren, för att verifiera att båten håller måtten.

En sak vi stört oss på när vi provseglat med vår provbåt är hur kappen övergår i sittbrunnssargen på de norska båtarna. På Kornhallsandungen ville vi därför ändra formen litet här. Vi gör helt enkelt hörnet rakare, eller snarare gör vi ett hörn. På den norska båten är detta helt avrundat.

Förändringen gör att sittbrunnen upplevs större och, tycker vi, modernare. För de som kappseglart innebär det att en gast kan sitta längre fram i båten utan att få ont i benen.

Nu vidtog spackling. I samband med detta uppdagades det att vår båt har kölen monterad på fel ställe. Sannolikt är detta likadant för alla norska plastandungar. Kölen sitter helt enkelt 40 mm för långt bak. Detta var inte bra och innebar ett merjobb vi alltså inte hade räknat med.

När vi nu drabbades av denna ändring bestämde vi oss för att göra jobbet ordentligt och nya kölen kommer således att monteras i en kölficka. På det viset kan vi garantera att alla kölar kommer hamna exakt rätt och likadant på alla båtar.

Botten ska vara helt plan längst ner. Så det blir en del spackling.

Det börjar till slut likna en båt. Visst är den nätt?

Mastfoten spacklas upp för att passa den Seldenrigg vi tagit fram och provat ut under säsongen 2023.

Avslutningsvis en bild på roderplugg och ena sidan av formen. Pluggen är fräst på vår CNC-maskin och är exakt efter originalritningen.

Nästa steg är att spackla och slipa ännu mer. Därefter måla med topcoat. Därefter kan vi börja gjuta formar.

Vi hoppas kunna vara litet flitigare med uppdateringarna framöver.

Kategorier: Okategoriserade